אגדה גאורגית עתיקת יומין מספרת כי הקווקז היה חבל ארץ אותו שמר בתחילה אלוהים לעצמו. המסע אל גאורגיה מאפשר מפגש עם נופי יערות והרים, כפרים מסורתיים, ערים ששבות וקמות מתוך הריסותיהן ואוכלוסיה מסבירת פנים. יש בו משום חשיפה אל תרבויות מקומיות עתיקות והיסטוריה עשירה ורבת תהפוכות כיאה לחבל ארץ הממוקם בין אסיה לאירופה, שמאז ומתמיד היווה צומת דרכים חשוב לצבאות, סוחרים ותרבויות. נצא למסע אל הנופים והאנשים בקווקז הגבוה, בקווקז הנמוך ובחופי הים השחור.

מדובר בטיול מעמיק ומקיף, אנו נכלול בטיולנו את היפים בנופי גיאורגיה, נופי חבל סוואנטי (Svaneti) ומחוזות רבים נוספים.
בחלק מהמקרים הדרכים משובשות ומחייבות תנועה ברכבי 4X4, אנו נעמיק פנימה גם במקומות הנדרשים לכך בכדי לראות את יופיו של הקווקז.

תוכנית הטיול

יום 1 - תל אביב - טביליסי

נמריא מתל אביב בשעות הערב המאוחרות בטיסה ישירה לטביליסי (Tbilisi),  בירת גיאורגיה. עם ההגעה, ניסע ללינה בבית המלון בטביליסי.

יום 2 – אל חבל היין הגיאורגי – קחתי.

לאחר ארוחת הבוקר נצא לטיול לפרובינציה קחטי (Kakheti) שבמזרח גיאורגיה. אזור זה מפורסם בגידולי הגפנים ותעשיית היין הגיאורגי. נעלה אל סיע’נאע’י (Sighnaghi), עיר הגבעות היפה. נתארח אצל משפחתו של סימון רואדזה (Simon Ruadze), זמר ומנצח בעל שם עולמי. נסעד ממיטב מטעמי הבית הגיאורגי ונהנה ממופע מוזיקלי. נבקר ביקב עתיק המשמר את סגנון יצור היין המסורתי ונחזור לטביליסי לארוחת ערב ולינה.

יום 3 – מהעמק להרי הקווקז הגבוה

בדרכנו נבקר בעיר העתיקה מצחטה (Mtskheta) ובקתדרלה החשובה במרכזה. נעלה לעבר כנסיית ג’ווארי (Jvari) ונשמע על פעילותה של נינו הקדושה אל מול העיר העתיקה ומפגש הנהרות. נמשיך צפונה על הדרך הצבאית ולצד נהר הארגווי, נצפה על אגם ז’ינוואלי (Jinvali) מכנסיית אנאנורי המרשימה (Ananuri). לקראת ערב נגיע לעיירת הסקי גודאורי (Gudauri) ללינה וארוחת ערב.

יום 4 – אל עומקו של רכס ההרים

לאחר ארוחת הבוקר נצא מגודאורי, הפעם על רכבי 4X4 שיאפשרו לנו להכנס לאזורים מרוחקים בלב ההרים. נצפה במונומנט הידידות גיאורגיה-רוסיה שהוקם ב- 1983, בעקבות מלאת 200 שנה להסכם שאפשר את השתלטות רוסיה על גיאורגיה. נעבור דרך מעבר ההרים ג’וארי (Juari Pass) ברום של 2379 מ’. נכנס בדרכי אל עומקו של הקניון הצבעוני טרוסו (Truso), שמשטחי הטרוורטין שלו מכוסים פסי מינרלים הנותנים להם מראה ססגוני. נמשיך וניסע אל הכפר קזבגי (Kazbegi) , עיירה קטנה ויפה השוכנת למרגלות הר הקזבג, נאכל ארוחת צהריים עם משפחה מקומית לאחריה נעלה לכנסיית גרגטי סאמבה (Gergeti Sameba), הממוקמת על פסגת הגבעה. מולנו נפרסת שרשרת הרי הקוקז כשבראשם הר קזבק (Kazbek) המתנשא לרום של 5047 מ’ – אחד מששת ההרים הגבוהים של הקווקז.  נשמע את האגדה המספרת שלהר זה נכבל פרומתאוס. נשוב אל גודאורי לארוחת ערב ולינה.

יום 5 – הדרך למערב גיאורגיה

נפרד מההרים ונחל בירידה בחזרה לעמק. תחילה נבקר בעיר ההיסטורית גורי (Gori) הידועה בגלל מצודתה האדירה, אך יותר מכל כעיר הולדתו של יוסיף ויסריונוביץ’ או בשמו הגרוזיני המקורי יוסב דז’וגשווילי, המוכר לכולנו כ”איש הפלדה” – יוסף סטלין. נבקר בביתו העתיק של סטלין ונראה את קרון הרכבת הסובייטית ששרתה אותו. נחצה את רכס סוראמי ונהנה מארוחת צהריים מפתיעה. נרד מערבה לכיוון העיר קותאיסי (Kutaisi) העיר השניה בגודלה בגיאורגיה, בה הייתה קהילה יהודית חשובה. לפני ההגעה למלון נבקר בבית הכנסת החשוב בקותאיסי. ארוחת ערב ולינה בקותאיסי.

יום 6 – לעבר הרי הקווקז הגבוה המערבי וחבל סוונטי

נפתח את היום בשרידי קתדראלת באגארטי המפוארת. נמשיך בביקור באקדמיה והמנזר במתחם כנסיית גלאטי שיספרו לנו סיפור רחב היקף על משפחת בגרטיוני ותור הזהב הגיאורגי. נעשה דרכנו להרים דרך זוגדידי (Zugdidi), בירת חבל סמגרלו (Samagrelo) המצטיין בגוון הירוק שמקנים לו שדות החקלאות עתירי היבולים. נעלה אל חבל סואנטי (Svaneti) המרשים דרך נהר אנגורי (Enguri) בו סכר גדול מימדים ותחנת כח הידרואלקטרית מרשימה. נמשיך בנופי יער הגשם על גבול חבל אבחזיה, שניתק את עצמו מגיאורגיה. כאן, בנוף של הפסגות הגבוהות בקווקז, פרחה תרבות סוואן – מן העתיקות והמיוחדות בגיאורגיה. מעל הנוף מזדקרים מגדלי שמירה מיוחדים, המהווים את סימן ההיכר הבולט של התרבות המקומית. נעצור לתצפית אל הקרחון היורד למרגלות הר אושבה (Ushba), נאכל ארוחת ערב ונלון בבירת חבל סואנטי מסטיה (Mestia).

יום 7 – אל עומקו של חבל סוונטי ההררי

גם היום נטייל עם רכבי 4X4 שיאפשרו לנו להכנס לאזורים מרוחקים בלב ההרים. ניסע ממסטיה לכיוון הכפר אושגולי (Ushguli), הנחשב ליישוב הקבע הגבוה באירופה. הכפר הוכרז כאתר מורשת עולם בידי אונסק”ו. נבקר בכנסיית למריה (Lamaria) ונערוך סיור רגלי בעמק הנהר. נצפה אל פסגות הקווקז הגבוהות ובראשן הר שחארה (Shkhara). נטייל בסמטאות הכפר הנראה כאילו הציוויליזציה לא הגיעה אליו מעולם. בדרכנו חזרה למסטיה נעלה לתצפיות נוספות על המרחב לפני שנשוב למלוננו ללינה.

יום 8 – יורדים מהסוונטי אל העיר הגדולה

נתחיל את הבוקר עם ביקור במוזיאון האתנולוגי של מסטיה שיאפשר לנו להכיר מקרוב את סגנון החיים המבודד שרחש כאן עד לא מזמן. ביורדנו לעמק נבקר בארמון דדיאני (Dadiani Palace) במידה ויאפשר לנו הזמן. נמשיך בסיור עירוני במרכז העיר קותאיסי, הבירה המערבית של גיאורגיה. יום זה יסתיים מעט יותר מוקדם מהרגיל, נצבור כוחות, נתרווח מעט מהחוויות ההרריות ונאכל ארוחת ערב נחמדה בעיר הגדולה.

יום 9 – אל מבצרי הגבול הדרומי

נצא לנסיעה עם בוקר אל עיירת המרפא בורג’ומי השוכנת בלב היערות וההרים. בדרכנו דרומה אולי עוד נספיק לטעום מאכל מתוק ומיוחד בחאשורי. נטייל בבורג’ומי ונכיר את המעיינות המוכרים במרחב. לפני הכניסה לעיר אחלציחה, ניסע לצד נהר קור(מטקווארי) ונצפה על מבצר אצקורי (Atskuri). נעבור בשוק המקומי ונמשיך לסיור קצר בעיר אחלציחה, נכיר את חשיבותה ההיסטורית במרחב ועל הקהילה היהודית שרחשה במקום. לינה וארוחת ערב באחלציחה.

יום 10 – עיר המערות הדרומית, מיעוטים גיאורגים והבירה המודרנית

עם בוקר נגיע אל עיר המערות וארדזיה – הדוגמה הבלעדית של הרנסאנס הגרוזיני. זהו האתר הקשור בשמותיהם של המלכה תמרה ושותה רוסטוולי (Shota Rustaveli), המשורר הלאומי שכתב את האפוס “עוטה עור הנמר”. באחרית ימיו הוא “עלה” ארצה וחי כנזיר במנזר המצלבה שם צייר גם ציור קיר (שהושחת לאחרונה). לאחר ביקור בלתי נשכח ניסע בדרך הררית יפה החוצה את הקווקז הנמוך בה נפגוש קהילות מיעוטים מקומיות לצד אגמים גבוהים. בשעות אחרת הצהריים נגיע לטביליסי, נכנס למלוננו ולאחר מנוחה קצרה והתארגנות נצא לסיור וארוחת ערב במרכז העיר.

יום 11 - היכרות עם בירת המדינה וטיסה חזרה לתל אביב

נקדיש את היום לביקור בטביליסי. נפתח בקתדרלה החדשה של טביליסי קתדרלת השילוש הקדוש – גרגטי סאמבה (Gergeti Sameba), המלמדת על מגמות חברתיות ופוליטיות האופייניות למדינה הגיאורגית בת ימינו. נעבור סמוך לכנסיית מטאחי (Metekhi), מהמאה ה- 12, לאחר מכן נעלה ברכבל לפסל אמא גיאורגיה ונטייל למצודת נאריקלה (Narikala) – המבצר הראשי של טביליסי משם נוכל להנות מהמראות הפנורמיים של העיר. נבקר באיזור אבנוטובאני (Abanotubani) המפורסם במרחצאות הגופרית, ובבית הכנסת היהודי שהיה מוסד מפואר בזמנו. נמשיך ונבקר בקתדרלת סיוני (ציון), המרכז הדתי העתיק של הכנסייה הגיאורגית. אחרי הפסקת הצהריים נסייר בחלקה המודרני של העיר: כיכר החירות, רח’ רוסטוולי ומבני הציבור העיקריים. בארוחת הערב המסכמת נהנה ממופע פולקלור מקומי, לאחריו ניסע לשדה התעופה לטיסתנו לתל אביב.

דגשים:

• עשויים לחול שינויים בגין החלטת השלטונות, תנאי מזג האוויר ו/או החלטת המדריך בשטח.

עלות

1,580$ למשתתף, בקבוצה המונה 12 משתתפים ומעלה (לא כולל כרטיס טיסה).

המחיר כולל

• טיסה בינלאומית לטביליסי – הלוך וחזור.
• כלכלה מלאה החל מערב היום הראשון ועד לצהרי היום האחרון.
• לינות כמפורט.
• דמי כניסה לכל האתרים.
• תחבורה מקומית בהתאם לגודל הקבוצה.
• מדריך ישראלי.
• מדריך מקומי דובר אנגלית.
• תשר לנותני שרות מקומיים.

המחיר אינו כולל

• משקאות חריפים וקלים
• ביטוח נסיעות אישי אתגרי כולל חילוץ
• כל שירות שלא נכלל בתוכן המפורט וב”מחיר כולל”

תנאי ביטול

מרגע רכישת כרטיסי הטיסה – 250 $ + דמי ביטול כרטיס הטיסה.
מ- 80 יום ועד 50 יום לפני היציאה – 40% מעלות הטיול + דמי ביטול כרטיס הטיסה.
מ- 50 יום ועד 30 יום לפני היציאה – 60% מעלות הטיול + דמי ביטול כרטיס הטיסה.
מ- 30 יום ועד 15 יום לפני היציאה – 80% מעלות הטיול + דמי ביטול כרטיס הטיסה.
מ- 15 יום ועד מועד היציאה – מלוא מחיר הטיול + כרטיס הטיסה.
*דמי הביטול של כרטיסי הטיסה עפ”י תנאי חברת התעופה.

תנאי תשלום

1. מקדמה ראשונה – 1,500 ₪ (בעת ההרשמה).
2. מקדמה שניה – 3,000 ₪ 60 יום לפני היציאה לטיול. ניתן לשלם בכרטיס אשראי או העברה בנקאית (פרטים בטופס ההרשמה)
3. יתרת התשלום– שבועיים לפני היציאה לטיול באמצעות כרטיס אשראי (עפ”י מספר המשתתפים).

*ביטוח נסיעות לחו”ל יש לרכוש מיד עם הכרזת הטיול כיוצא!! (ראו סעיף 7 בהערות חשובות)

הערות חשובות

1. המחיר הוא ליוצאים ושבים יחד בטיסות של הקבוצה.
2. יתכן שינוי במחיר הטיול עקב עליה במחירי הדלק של הטיסה ומיסי הנמל.
3. סדר ותוכן הטיול עשוי להשתנות עפ”י החלטת המארגנים עקב אילוצים שונים.
4. עליכם לבדוק במשרד הבריאות או במרפאות מטיילים מהם החיסונים הדרושים ולהתחסן בהתאם להוראות (האחריות לחיסונים היא של המטייל בלבד ולטיולי רדיוס אין כל אחריות בנושא).
5. יש לבדוק שהדרכון בתוקף לפחות 6 חודשים קדימה מיום היציאה לטיול ושנותרו בו לפחות 3 עמודים פנויים.
6. במדינות בעלות מאפיינים של עולם שלישי, אנחנו עושים הכל על מנת שתקבלו את השירותים הטובים ביותר, אך למרות זאת ייתכנו בעיות לא צפויות. (לדוגמא: שביתות לא צפויות, חסימת כבישים, מפולות בדרך, שינוי של מועדי אירועים וכו’). על הנוסעת לקבל זאת כחלק מאופי הטיול בארצות מסוג זה. אנו נדאג לעשות כמיטב יכולתנו על מנת שאירועים אלו לא יפגעו במהלך הטיול. כמו כן יש לקחת בחשבון ששירותי הבריאות לא תמיד ברמה לה אנו רגילים בארץ.
7. מיד לאחר שהטיול מוכרז כיוצא, יש לרכוש ביטוח נסיעות (מטען) אתגרי הכולל חילוץ, שייתן לכם כיסוי גם למקרה של ביטול מסיבות בריאותיות מוצדקת וגם לתאונות דרכים, עפ”י כללי הביטוח.
8. יש לשלוח העתק ביטוח לרדיוס [email protected] .

5 / 5. 99