רקע

התרגום המילולי – “דרך הברזל” (באיטלקית)

טכניקה של סיוע ואבטחה במסלולי טיול הררים בהם המטייל נחשף לגובה. הטכניקה מאפשרת למטייל, הן לטפס בקטעים אנכיים ותלולים באמצעות יתדות וסולמות. במקביל, מאפשרת למטייל להתאבטח באמצעות כבל פלדה הפרוס דרך קבע לאורך היתדות.

ferrata

היסטוריה

תחילתם של “דרכי ברזל” כמו ויה פראטה היא במלחמת העולם הראשונה. איטליה מצטרפת למדינות ההסכמה כנגד מעצמות המרכז, הגבול בין איטליה לאימפריה האוסטרו-הונגרית עובר ברכס האלפים. האוסטרים מקימים עמדות הגנה בשיאי הרכסים הגבוהים, כדי להקל ולקצר את משך ההגעה לעמדות הם “סוללים” את דרכי הברזל. העבודה הקשה והמסוכנת של התקנת הסולמות והיתדות מתבצעת ע”י שבויי מלחמה.

הריכוז הראשון והגדול של מסלולי ויה פראטה מופיע באלפים הדולומיטים ובאלפים היוליאניים הסמוכים.

עם תום המלחמה, הדרכים שנסללו ממשיכות לשמש מקומיים/רועים לחצית הרכסים.

במחצית המאה והלאה מתחילים גם מטפסי הרים ומטיילים לגלות עניין ולהשתמש בהתקנים שנותרו בהר.

בשנות השבעים והשמונים מתחילות הרשויות (באיטליה ובסלובניה) המקומיות לטפל ולתחזק את ההתקנים. סולמות ויתדות עץ מוחלפים בברזל, כדי לתת למשתמשים בטחון במהלך הפעילות, מותקן כבל מתכת במקביל ליתדות שאליו המטייל יכול להתאבטח.

בשנות השמונים נושא הויה פראטה מקבל דחיפה חזקה בצרפת, ארגונים אלפיניים מתחילים ביוזמתם לפתוח מסלולי ויה פראטה ספורטיביים באזורים הררים בצרפת.

בשלב הזה עדיין עוסקים בתחום בעקר הרפתקנים, מטפסי הרים וחובבי ספורט.

בסוף שנות השמונים ארצות שכנות מגלות עניין ומצטרפות למעגל הוייה פראטה. נפתחים עוד ועוד מסלולי ויה פראטה, בנוסף למסלולי הטיול שהיו בהתחלה, נפתחים גם מסלולי ספורט, אלה קצרים יותר, משמשים לאימון, בד”כ גם קשים יותר.

היום, במרבית מדינות אירופה יש מאות מסלולי ויה פראטה. במדינות כמו צרפת, ספרד, פורטוגל, גרמניה, נורבגיה, אוסטריה, פולין, צ’כיה הן הויה פראטה כספורט והן הויה פראטה כחלק מטיול הפכו לנפוצים מאד.

בתהליך מקביל להתפתחות בשטח, חברות הציוד (פצל הצרפתית, קונג האיטלקית ואחרות) השקיעו מחשבה רבה ופיתחו ציוד מיוחד ותקני למניעת פגיעות קשות שהיו אופייניות לפעילות הויה פראטה בתחילתה. הרשויות המקומיות רואות בהתקנת התקנים גורם ממדרגה ראשונה במשיכת תיירות ספורטיבית ותיירות מטיילת.

בכל המדינות שהזכרתי פורסמו ספרים הכוללים, רקע, דרישות ציוד, הוראות בטיחות ותאור מפורט של המסלולים והקשיים.

דרוג קושי במסלולים

דרגת הקושי הוא עניין סובייקטיבי ולכן אין תמימות דעים בנוגע למקרא. בחלק מהמדינות מגדירים 6 דרגות קושי ובחלק 5 דרגות.

בדרגת הקושי הראשונה והשנייה יכולים לטייל גם מטיילים מתחילים, לדרגה השלישית והרביעית מומלץ לצרף מדריך שיסייע בעת הצורך בחילוץ. הדרגה החמישית והשישית מיועדת לבעלי ניסיון רב.

סוגי המסלולים

בסלובניה ובדולומיטים מסלולי הויה פראטה הם חלק מהטיול. ההתקנים אינם עומדים בזכות עצמם. ההליכה (הרגילה) היא חלק נכר ובלתי נפרד מהמסלול.

כאמור יש 2 סוגי מסלולים, מזכיר במעט את ענף הטיפוס:

1. מסלולים ספורטיביים – מסלולים יחסית קצרים, בנויים על מצוק תלול וקצר סמוכים לעיירות כפרים. בחלק ניכר מהמסלולים הספורטיביים שולבו מעברים וגשרים, אמצעים המזכירים פארק חבלים.

2. מסלולי טבע – מסלולי הליכה ארוכים (טרקים) בהם משולבים קטעי ויה פראטה.

הסיכונים בויה פראטה בעבר יותר כיום הרבה פחות. כפי שצינתי קודם לכן, בשנות השמונים העוסקים בטיפוס באמצעות ויה פראטה נחשפו לתאונות קשות. הסיבה – בעת נפילה בויה פראטה, כוחות הבלימה שעשויים להתפתח הם גדולים במיוחד, מערכות האבטחה סטטיות כמעט לחלוטין. הרצועה או החבל המשתתף בבלימת הנפילה הוא קצר, כבל הפלדה סטאטי ואף הוא אינו תורם לספיגת האנרגיה, לכן בנפילה מתקבל מקדם נפילה** גבוה מאד. בויה פראטה ניתן להגיע למקדמי נפילה של 10 !!!, לשם השוואה, בנפילה של מוביל בטיפוס המקדם המכסימלי הוא 2 (וגם הוא מסוכן).

לכן, נכנסו חברות הציוד למציאת פתרונות טכניים. פותחו סופגי אנרגיה שונים כמו: scorpio, zyper, kisa ואחרים. במקביל, בהתקנת כבלי הפלדה בשטח הוסיפו המתקינים לולאה סופגת מתחת לעיגון.

**מקדם נפילה – היחס בין מרחק הנפילה האנכית לאורך החבל שסופג את הנפילה. ככל שהמקדם גדול יותר חומרת הנפילה גדולה יותר.

שטרלינג יואל, מאי 2009

נספח: ציוד, אבטחה וחומר הדרכה למסלולי ויה פראטה

אמצעי אבטחה

לספיגת עצמת המכה במקרה של נפילה (impact force) פותחו אמצעים “סופגי אנרגיה”

1. הסקורפיו (של Petzl) –

http://www.petzl.com/en/outdoor/via-ferrata-lanyards/scorpio-series

2. הזייפר (של Petzl) –

http://www.petzl.com/en/outdoor/via-ferrata-lanyards/zyper-series

3. ה- K.K.S ( של Kong) –

http://www.kong.it/doc407.htm

הוראות בטיחות וטיפים לביצוע ויה-פראטה

http://www.petzl.com/files/all/en/activities/sport/tech-tips-via-ferrata.pdf

ספרים ואמצעי הדרכה

דוגמא לתיאור מסלול ויה-פראטה באמצעות תרשים על גבי צילום אוויר בדרום צרפת (מתוך חוברת הדרכה). במסלולים הספורטיביים שולבו סוגי “גשרים” שונים כחלק מהחוויה. כמו: גשרי הימלאיה, גשרי “קופים” (Pont de singe), אומגות (Tyrolienne) באורכים של 130-140 מ’. לכל מסלול יש פרוט הכולל מפות וצילומים של אופן הגישה, זמן גישה, זמן פעילות, דרגת קושי, ציוד כללי נדרש, ציוד מקצועי וספציפי (כמו: גלגלות כבל ייחודיות).

Via-Ferrata2

icon-docלהורדת הקובץ מהי ויה פראטה